مطالبه عمومی مردم
نظارت بر قیمت و کیفیت رستوران های مسجدسلیمان

نظارت بر قیمت و کیفیت رستوران های مسجدسلیمان

راستا نیوز/ سحر طاهری : این روزها شاهد رشد قارچی رستوران‌ها و بیرون‌برها در مسجدسلیمان هستیم. اما با توجه به گزارشات مردمی نظارت و عدم رعایت مسائل بهداشتی در بعضی از این رستوران ها اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است.

در تبلیغات بعضی از این رستوران ها قیمت‌هایی درج می‌شود که عملاً غیر واقعی‌ست و پس از مراجعه و اعلام قیمت واقعی در پاسخ به اعتراض می‌گویند قیمت‌ها لحظه‌ای در حال تغییر هستند، و این مسئله به همراه اختلاف قیمت‌ها در رستوران‌های مختلف نشان می‌دهد نظارت دقیقی بر کار رستوران‌ها نمی‌شود…

از سوی دیگر با توجه به بالا رفتن قیمت غذاها انتظار می‌رود به کیفیت نیز اهمیت داده شود اما مشاهده می‌شود علیرغم بالا رفتن قیمت‌ها کیفیت غذا در بیشتر رستوران‌های شهرستان به شدت پایین آمده است…

لازم است رییس اتاق اصناف شهرستان و یا بهداشت محیط با اعلام شماره پیامکی خود راه ارتباطی برای اعتراضات مردمی مبنی بر عدم کیفیت غذاهای عرضه شده و یا گرانفروشی را اعلام و با نصب تابلو در سالن‌های غذاخوری شهروندان به راحتی بتوانند شکایات خود را اعلام کنند…

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشتری یکی از رستوران‌های شهرستان بودم که کیفیت و کمیت غذای این رستوران عالی بود اما بعد از مدتی از حجم غذا کاسته شد وقتی اعتراض کردم گفت: چون اسراف می شد از حجم غذا کم کردیم .چند روز پیش غذایی که گرفتم کوبیده‌اش اصلا به گوشت نمی‌خورد وطعم بد غذا و بوی نامطبوع مرغ آزار دهنده بود.چطور مرغی که قیمتش ۷۵۰۰ بود به ۱۹ هزار تومان افزایش می یابد ضمن این که کیفیتش هم پایین می آید!

در تعریف اصناف رستوران به مکانی گفته می‌شودکه دارای امکاناتی همچون فضای بیش از ۸۰ متر و حداقل و سرویس بهداشتی در کنار آشپزخانه جدا باشد. زمانی‌که شخصی نمیتواند این موضوعات را درکنار هم فراهم کند چرا با مراجعه به یکی از صنف‌های همگن اقدام به اخذ مجوزمی‌نماید و در ادامه نیز از نام رستوران سوءاستفاده و اقدام به طبخ و توزیع غذای رستورانی می‌نماید.

و سوال اصلی‌تر این که آیا در شهرستان مسجدسلیمان اماکن موجود از این امکانات برخوردار هستند؟

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما مطرح کرد: علاوه بر کیفیت پایین غذا در بعضی از رستوران ها هزینه دستمزد خواننده‌ها نیز از جیب مشتریان پرداخت می شود. آن هم بدون نظرخواهی از مشتری و این موضوع نیز به مشتریان اعلام نمی شود مگر آن که خود مشتری از او سوال کند؟!

شهروند دیگری گفت: رستوران‌ها تا زمانی که با ادارات دولتی قرارداد نمی بندد کیفیت نسبتا خوبی دارند ولی وقتی قراردادهای ادارات دولتی بسته می شود از کیفیت خود می کاهند و نظر مردم برایشان مهم نیست چون آنها درآمد خود را از طریق ادارات و مراکز دولتی تامین می کنند.

بر طبق مطالعات منتشرشده توسط یکی از دانشگاه‌های معتبر ۶۰ درصد از رستوران‌ها درسال اول کسب و کار تعطیل می‌شوند و یا تغییر مالکیت می‌دهند و ۸۰ درصد آن‌ها طی ۵ سال اول تعطیل می‌شوند. دلایل زیادی برای شکست رستوران‌ها وجود دارد: از تعطیلی هایی که به علت عدم رعایت اصول بهداشت ست تا نظرات مستمر بدمشتریان ناراضی. سالیانه ۴۲ هزار رستوران افتتاح می‌شود. بین ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها درسه سال اول می‌بندند. ۸۱٫۴درصد از آنهایی که ورشکست می‌شوند دلیلش مدیریت ضعیف بوده است. خیلی از آن‌ها می‌توانستند نجات پیدا کنند اگر فقط با افراد مطلع مشاوره می کردند تا به آن ها می گفتند اولین گام درجهت سود دهی، قیمت گذاری صحیح منوی رستوران انهاست…

در پایان باید گفت: توجه به بهداشت رستوران‌ها، رعایت قوانین مشتری‌مداری‌ در آنها و از این دست موارد توسط خود رستوران‌ها و مراکز تفریحی و نیز نظارت دقیق توسط ادارات ونهادهای مرتبط میتوانند اعتماد عمومی به مراکز تهیه غذا بیشتر شده وقطعا حضور مشتریان در رستوران‌ها افزایش یافته و از این طریق درآمد زایی برای این صنف صورت می‌گیرد. پس باید همه بدانیم رعایت اصول مشتری مداری و بهداشتی نه تنها به کاهش سود رستوران‌ها منجر نخواهد شد که از طریق اقبال عمومی و اعتماد مردم سود این صنف افزایش خواهد یافت.

درباره نویسنده

1806مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .


تمام حقوق این سایت برای © 2019 راستا نیوز. محفوظ است.
طراحی شده توسط : سعید مرادی